ART.5. Membrii ASOCIATIEI pot fi persoane fizice :
a/ Membrii TITULARI (activi) pot fi aleși in funcții de conducere sau in Consiliul ASOCIATIEI si plătesc cotizația anuala nominala stabilita de Adunarea Generala.
b/ Membrii ASOCIATI pot fi:
- studenții din anii terminali IV si V ai secțiilor de profil din Universități care au
recomandarea unui cadru didactic
- absolvenții secțiilor. de profil din Universități in primii doi ani de stagiu daca lucrează in domeniul Științei Materialelor-Creșterea Cristalelor si au recomandarea unui membru titular.
- pensionarii care au lucrat in domeniul de activitate al ASOCIATIEI si care pot aduce un aport prin experiența lor.
Membrii asociați plătesc 1/4 din cotizația nominala anuala si pot fi aleși in Consiliul ASOCIATIEI.
c/ Membrii ONORIFICI români sau străini care au merite deosebite recunoscute in domeniu si/sau care sprijină activitatea ASOCIAȚIEI. Aceasta calitate se acorda de către Consiliul ASOCIATIEI pe o perioada echivalenta a doua mandate (total 6 ani) după care Consiliul poate prelungi aceasta calitate corespunzător. Membrii onorifici nu plătesc cotizație.
ART.6. Primirea de noi membri se face pe baza unei cereri scrise adresate Președintelui ASOCIATIEI, a unui curriculum vitae, a listei de lucrări si recomandarea unui membru titular. Cererile vor fi analizate in Consiliul ASOCIATIEI. Președintele are drept de veto la primirea de noi membri. In caz de neacceptare a cererii se poate face apel la Adunarea Generala cu înscrierea prealabila pe ordinea de zi. Taxa de înscriere la primirea de noi membri titulari este echivalenta cu 1/2 din cotizația anuala nominala. La primirea celorlalte categorii de membri nu se percepe taxa de înscriere.
ART. 7. Calitatea de membru al ASOCIATIEI se pierde in următoarele condiții:
a/ Prin cerere scrisa de retragere adresata Președintelui.
b/ Prin hotărârea Consiliului ASOCIATIEI pentru neplata cotizației sau pentru motive grave. Membrii pasibili de a fi afectați vor fi apelați in scris cu o luna înaintea luării hotărârii Consiliului. Un memoriu justificativ trebuie prezentat de către persoana in cauza Consiliului, sau după luarea hotărârii se poate face apel la Adunarea Generala, după o prealabila înscriere pe ordinea de zi.
ART.10. Adunarea Generala a ASOCIATIEI este organul suprem de conducere si cuprinde toți membrii, indiferent de titlul sub care sunt afiliați. Fiecare membru dispune de un singur vot.
Se admite si votul prin delegare.
ART.11. a/ Adunarea Generala se convoacă de catre Presedintele ASOCIATIEI o dată pe an, sau la cererea scrisa cu semnăturile a cel puțin 1/3 din numarul total de membri.
b/ Adunarea Generala se considera statutara daca sunt prezenți sau reprezentați prin delegație 2/3 din numarul total al membrilor titulari si asociați conform ART.5,a/,b/.
c/ Adunarea se reprogramează daca acest cvorum nu este îndeplinit si in acest caz ea se considera statutara indiferent de numarul membrilor prezenți. In toate cazurile hotărârile se iau cu cel puțin majoritate simpla a membrilor prezenți si reprezentați prin delegație, sau cum hotărăște Adunarea Generala. Ordinea de zi se stabilește de către Consiliul ASOCIATIEI.
ART.12. a/ Adunarea Generala hotărăște in problemele esențiale ale ASOCIATIEI: analizează rapoartele de activitate, gestionarea fondurilor de către Consiliu, votează bugetul pentru exercițiul următor si validează completarea unor locuri in Consiliul ASOCIATIEI.
b/ Hotărâri importante, dar urgente pot fi luate la cererea Consiliului pe baza unui document scris si aprobat cu semnăturile a mai mult de jumătate din membrii prevăzuți la ART.5,a/,b/.
c/ Persoanele retribuite de ASOCIATIE participa la Adunările Generale ca si la ședințele Consiliului ASOCIATIEI cu vot consultativ.
ART.13. Adunările Generale de alegeri se organizează o data la trei ani. Hotărârile se iau in toate cazurile cu majoritate simpla prin vot secret sau deschis. Se votează secret la alegerea Consiliului si a Biroului si ori de câte ori sunt implicate persoane membre ale ASOCIATIEI.
ART.14. Daca Adunarea Generala de alegeri nu întrunește cvorumul necesar, Biroul Consiliului poate hotărî alegerea noului Consiliu si a Biroului ASOCIATIEI folosind votul prin corespondenta, cu anunțarea candidaților propuși cu cel puțin 15 zile înaintea scrutinului. Secretarul General, ajutat de Secretarul Executiv va întocmi si va tine evidenta proceselor verbale ale Adunărilor Generale, ale ședințelor Consiliului si va consemna de asemeni hotărârile Biroului ASOCIATIEI.
ART.15. Adunarea Generala poate hotărî modificarea statutului sau desființarea ASOCIATIEI cu 2/3 din voturile membrilor prezenți. Hotărârile a 2/3 din membrii ASOCIATIEI pe baza de semnături sunt de asemeni valabile in condițiile ART.12.b/. In cazul desființării ASOCIATIEI se hotărăște distribuirea patrimoniului unor organizații similare sau apropiate ca obiective și se precizează nominal componenta echipei care efectuează lichidarea conform legii.
ART.16. CONSILIUL este organul de conducere al ASOCIATIEI și membrii lui NU sunt retribuiți, cu excepția TREZORIERULUI și a SECRETARULUI EXECUTIV conform hotărârii Adunării Generale.
CONSILIUL se întrunește o data la 6 luni sau ori de câte ori este nevoie fiind convocat de Președinte sau de un membru al consiliului delegat de acesta.
ART.17. CONSILIUL ales nominal şi prin vot secret de către Adunarea Generală se compun din:
a/ Președinte de onoare
b/ Biroul Consiliului, format din: PRESEDINTE, VICEPRESEDINTE, SECRETAR GENERAL.
c/ Membri în Consiliu şi Supleanții aleșii în condițiile ART.5.: a/ şi b/. Numărul membrilor este în raport de 1/10 din numărul total de membri ai ASOCIATIEI și vor fi de preferință șefii comisiilor de specialitate sau de acțiune.
Membrii Supleanții în număr de 2-3 pot înlocui prin delegație unii membrii ai consiliului, dar in mod obișnuit nu fac parte de drept din consiliu și au numai vot consultativ.
d/ TREZORIERUL și SECRETARUL EXECUTIV cu vot consultativ dacă sunt remunerați.
CONSILIUL în plen poate decide înlocuirea unor membri ai lui indisponibili sau retrași, cu membri supleanți, in mod temporar, sau după caz pana la proxima Adunare Generala
ART.18. Cvorumul necesar pentru luarea hotărârilor în Consiliu este de 2/3, iar hotărârile se iau cu majoritate simplă a celor prezenți sau reprezentați. ln caz de egalitate votul Președintelui este precumpănitor. Se votează secret când se hotărăște atribuirea unor subvenții, premii, recompense sau în general când hotărârea privește persoane.
ART.19. CONSILIUL ASOCIATIEI are următoarele atribuții:
a/ Asigură realizarea obiectivelor propuse la ART.1.a.-m.
b/ Administrează patrimoniul ASOCIATIEI.
c/ Aprobă avansul si decontarea pe bază de documente a unor cheltuieli importante efectuate de membrii ASOCIATIEI (deplasări în străinătate, participări la manifestări ştiinţifice în ţară şi străinătate, etc).
d/ Introduce structuri organizatorice adecvate și regulamente interne de funcționare aprobate de Adunarea Generala.
ART.20. PRESEDINTELE reprezintă ASOCIATIA în toate actele vieții civile. El poate să delege un membru al Biroului pentru a reprezenta ASOCIATIA in anumite acțiuni. PRESEDINTELE reprezintă ASOCIATIA în relațiile cu organizații similare din țară și străinătate, inclusiv în problema afilierii la organizații internaționale.
ART.21. BIROUL CONSILIULUI are următoarele atribuții:
a/ Organizează activitatea CONSILIULUI
b/ Deleagă pe PRESEDINTE sau pe PRESEDINTELE onorific să reprezinte ASOCIATIA in forurile științifice interne sau internaționale.
c/ Avizează protocoalele sau convențiile de colaborare încheiate de PRESEDINTE cu organizații similare din străinătate sau de afiliere la organizații internaționale de profil. In acest sens întocmește rapoarte de avizare CONSILIULUI sau după caz Adunării Generale a ASOCIATIEI.
d/ Dirijează fondurile ASOCIATIEI şi controlează prin SECRETARUL GENERAL corectitudinea operațiilor financiar-bancare.
ART.24. Operatiile financiar-contabile vor fi efectuate de TREZORIER, ajutat de SECRETARUL EXECUTIV.
Vor avea drept de semnătură în bancă:
a/ pentru prima semnătură membrii Biroului Consiliului
b/ pentru a doua semnătură TREZORIERUL și SECRETARUL EXECUTIV
ART.25. Pentru controlul operațiunilor financiar-contabile și evidența conturilor în lei și valută Adunarea Generala va numi o comisie de CENZORI formată din trei membri. Președintele acestei comisii poate participa la ședințele Consiliului si va prezenta rapoarte in Adunările Generale.
Articolul 35
Organele principale ale asociaţiei de stat:
a)
O adunare generală, şi
b)
O direcţie, un comitet de direcţie sau un consiliu de administraţie.
Articolul 36
Adunarea generală este organul suprem al asociaţiei, ea se compune din asociaţi, care întrunesc condiţiile prevăzute în statute sau în actul constitutiv. În lipsa prevederii unor asemenea condiţii, vor face parte din adunarea generală, toţi asociaţii, fără nici o distincţie. Adunarea generală va fi convocată de persoana căreia i se încredinţează de organele în drept ale asociaţiei conducerea suprema. Convocarea va avea loc obligatoriu în cazurile prevăzute în statute, ori cînd se va hotărî de comitetul de direcţie sau administraţie şi oricînd se va cere în scris şi motivat, direcţiei de cel puţin o cincime din numărul asociaţilor. Convocarea va trebui sa cuprindă locul şi data convocării, precum şi ordinea de zi. În afară de cazurile urgente constatate de comitetul de direcţie, ce trebuie să fie comunicată cu cel puţin trei zile libere înainte de data convocării.
Articolul 37
Cînd cei însărcinaţi cu convocarea, sau înlocuitorii lor nu mai au calitatea, sînt absenţi sau împiedicaţi de a convoca, precum şi în cazul cînd, deşi avînd calitatea, refuza de a convoca, dacă statutele şi actul
consultativ nu prevăd situaţia, prim-preşedintele sau preşedintele tribunalului, în circumscripţia căreia funcţionează asociaţia, va putea autoriza pe asociaţii, care i-au adus la cunoştinţa cazul, să facă convocarea, sa delege pe cel mai în vîrsta dintre ei, sau pe reprezentantul ministrului sub autoritatea şi controlul căruia se găseşte asociaţia, sa prezideze adunarea generală şi să constate hotărîrile ei printr-un proces-verbal. În lipsa unui asemenea reprezentant, delegaţia se poate da unuia din reprezentanţii ministerului public.
Articolul 38
Adunarea generală decide:
a)
Asupra prestaţiilor şi cotizaţiilor la care vor fi supuşi asociaţii;
b)
Asupra admiterii şi excluderii membrilor asociaţiei potrivit statutelor;
c)
Asupra formelor de convocare a adunării generale;
d)
Asupra modului de votare;
e)
Asupra cvorumului şi majorităţii cu care vor lua hotărîrile;
f)
Asupra numirii direcţiei sau altor organe de administraţie şi control;
g)
De a determina atribuţiile organelor de sub lit. f;
h)
De a controla activitatea şi gestiunea organelor de direcţie, administraţie şi control;
i)
De a revoca individual sau colectiv mandatele membrilor organelor de direcţie, administraţie şi control, cînd prin culpa şi actele lor ar periclita interesele asociaţiei.
Articolul 39
Toţi asociaţii au drept de vot egal.
În afară de excepţiile mai jos statornicite, şi în lipsa de alte dispoziţii exprese, nu se va putea lua nici o decizie decît dacă vor fi răspuns convocării cel puţin jumătate plus unu (majoritatea absolută) din numărul asociaţilor. La a doua convocare se va putea decide cu majoritatea absolută a celor prezenţi, oricare ar fi numărul lor.
Deciziile pentru dizolvarea asociaţiei, sau transformarea scopului social, trebuie să întrunească cel puţin 2/3 din numărul total al asociaţilor prezenţi şi absenţi.
Articolul 41
Propunerile sau actele făcute în scris, fără deliberare, vor avea puterea de decizie, dacă vor fi semnate de unanimitatea asociaţilor.
Articolul 43
Direcţia, comitetul sau consiliul de administraţie reprezintă asociaţia în toate actele vieţii sale juridice, conformindu-se statutelor şi deciziilor adunării generale. După expirarea mandatului, ea girează afacerile pînă la alegerea sau numirea noilor organe.
Articolul 44
Organele de direcţie şi administraţie sînt obligate sa întocmească anual bugetul asociaţiei, pe care îl supun aprobării adunării generale şi, eventual, organelor superioare, cărora sînt subordonate prin legi speciale. Bugetul se va întocmi pe capitole şi articole, distinct sumele pentru personal, material şi cheltuieli diverse. La aprobarea şi ordonanţarea cheltuielilor se va ţine seama de destinaţia alocaţiilor bugetare.
Articolul 45
Aceste organe sînt de asemenea obligate să prezinte adunării generale bilanţul gestiunii la finele fiecărui an social.
Articolul 48
Asociatul este la drept autorizat a ieşi oricînd din asociaţie, cu condiţia sa comunice hotărîrea sa organelor de direcţie şi administraţie, cel puţin şase luni înainte de finele anului social.
Articolul 49
Statutele sau actul vor prevedea cazurile de excludere a asociaţilor, procedura excluderii, şi organele care o pronunţa. Excluderea pronunţată de un organ de direcţie sau administraţie da, de drept interesat, un drept de apel la adunarea generală, care decide în ultima instanţa. Cînd statutele nu prevăd cazurile, procedura şi organele de excludere, pe temeiul legii de faţa, excluderea nu se poate pronunţa decît de adunarea generală cu majoritate de 2/3.
Articolul 29
Asociaţia pentru a putea dobîndi personalitatea juridică, trebuie să fie compusa din cel puţin 20 de membri şi să prezinte în statute o organizare din care să rezulte voinţa cooperativa independenta de voinţa asociaţilor ca indivizi şi constituirea unui patrimoniu distinct şi autonom de patrimoniul individual al fiecărui asociat. Patrimoniul social de fondare să fie în măsura de a realiza cel puţin parţial scopul pentru care se constituie asociaţia. Statutele asociaţiei vor prevedea formalităţile şi condiţiile de admitere pentru membrii, ca: etate, sex, profesiune etc. De asemenea, cazurile de excludere, procedura de urmat şi organele în drept a o pronunţa. În lipsa unor asemenea dispoziţii statutare, excluderea nu se poate pronunţa decît de adunarea generală cu o majoritate de 2/3 a membrilor prezenţi. Asociatul se poate retrage oricînd din asociaţie cu condiţia de a-şi comunică cererea direcţiei cu cel puţin 6 luni înainte de finele anului social (Lege art. 32).
Articolul 30
Se specifică ca, în ce priveşte condiţiile de admitere ale membrilor în asociaţiile cu caracter profesional, statutele vor trebui să respecte în totul dispoziţiile speciale ale art. 2 alin. I, art. 4 şi art. 60 din legea asupra sindicatelor profesionale, publicată în Monitorul Oficial nr. 41 din 26 mai 1921 (Lege art. 106).
Articolul 31
Asociaţiile şi fundaţiile sînt conduse de organe de direcţie şi administraţie şi controlate de organe proprii de verificare, în afară de controlul exercitat conform legii de către ministerele respective (Lege art. 35).
Articolul 32
Statutele asociaţiei sau actele care vor regula organizarea fundaţiei vor trebui sa specifice în mod precis alcătuirea şi atribuţiile consiliului de administraţie, a direcţiei şi a organelor de control (Lege art. 37 şi 72).
Articolul 33
Consiliul de administraţie va lucra în marginea drepturilor conferite de statute sau a puterilor delegate lui de adunarea generală. Privitor la funcţionarea consiliului de administraţie, statutele vor specifică:
a)
Numărul membrilor ce urmează sa-l compună, durata numirii sau alegerii lui, modalitatea şi epoca reînnoirii;
b)
Data cînd urmează să aibă loc şedinţele şi majoritatea cu care se ia hotărîrile;
c)
Persoana sau persoanele din sinul consiliului care vor reprezenta instituţia, în toate actele vieţii sale juridice, dacă acest drept nu este special rezervat prin statute direcţiei;
d)
Modul cum se vor completa locurile devenite vacante în sinul consiliului pînă la ţinerea adunării generale (Lege art. 35).
Articolul 34
Direcţia persoanei juridice va putea fi încredinţată uneia sau mai multor persoane, care vor lucra în conformitate cu dispoziţiile statutare, sau în lipsa acestora pe baza hotărîrii adunării generale (Lege art. 35).
Articolul 36
Cînd vreunul din organele de administraţie şi de control ale asociaţiei nu pot funcţiona din cauza absentei, vacantei, bolii sau oricărei alte cauze de împiedicare a vreunuia din membrii lor şi cînd statutele nu dispun în consecinţa, locurile se vor completa de preşedintele tribunalului de la sediul asociaţiei, din oficiu sau la cererea celor interesaţi, dînd delegaţie provizorie în condiţiile statutelor, actului constitutiv şi legii asociaţiilor ce personal va crede ca ar putea răspunde mai bine acestor chemări şi care vor funcţiona, pînă la convocarea adunării generale, în condiţiile stabilite de statut şi lege (Lege art. 46).
Articolul 40
Asociaţia, în afară de organele de administraţie şi de control prevăzute la art. 73 din lege, va avea ca organ superior o adunare generală formată din asociaţii care întrunesc condiţiile prevăzute de statute. Toţi asociaţii au drept de vot egal (Lege art. 36 şi 39).
Articolul 41
Statutele vor stabili:
1. Data ţinerii adunării generale ordinare;
2. Cazurile cînd se poate convoca adunarea generală extraordinară;
3. Formalităţile convocării şi organele în drept de a le convoca.
Cînd statutele nu dispun, convocarea se va face de direcţia sau consiliul de administraţie, din oficiu sau după cererea scrisă sau motivată a cel puţin o cincime din numărul asociaţilor; de asemenea se va putea face de tribunal în cazurile prevăzute la art. 37 din lege. Convocarea va trebui sa cuprindă ziua, ora şi locul unde urmează a se tine adunarea, precum şi ordinea de zi; în afară de cazurile urgente, constatate de conducere, convocarea va fi comunicată cu cel puţin 3 zile libere tuturor părţilor interesate;
4. Modul constituirii biroului adunării;
5. Numărul de membri ce trebuie să fie prezenţi la prima şi a doua convocare pentru ca adunările să fie considerate valabil constituite, cît şi majorităţile cu care se pot lua hotărîrile.
Dacă statutele nu dispun, şedinţele adunării nu vor putea fi considerate ca valabil constituite decît dacă la invitaţiile făcute au răspuns un număr de membri care după prima convocare sa reprezinte majoritatea absolută din totalul asociaţilor. În caz contrar, adunarea se amina pentru o dată stabilită de mai înainte prin ordinea de zi a primei convocări, cînd adunarea va putea avea loc cu oricare va fi numărul asociaţilor prezenţi. Hotărîrile adunărilor generale se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenţi, în afară de cazurile mai jos specificate:
a)
Excluderea asociaţilor, cînd hotărîrea se va lua cu o majoritate de 2/3 din numărul membrilor prezenţi;
b)
Deciziile privitoare la dizolvarea asociaţiei sau la schimbarea scopului social se iau cu majoritate de 2/3 din numărul total al asociaţilor prezenţi şi absenţi.
6. Modul de votare:
7. Atribuţiile adunării generale (Lege art. 36, 39 şi 49).
Articolul 42
Cad în competenţa adunării generale toate actele care nu sînt rezervate în mod special prin statute organelor de administraţie şi de control.
În mod special însă rămîn adunării generale următoarele atribuţii:
1. Verificarea şi aprobarea bilanţului şi a contului de gestiune;
2. Descărcarea de gestiune a consiliului de administraţie;
3. Stabilirea prestaţiilor şi a cotizaţiilor la care vor fi supuşi asociaţii;
4. Alegerea şi revocarea organelor de administraţie şi de control;
5. Aprobarea şi modificarea bugetului (Lege art. 38).
Articolul 48
Direcţia sau administraţia persoanei juridice, concomitent cu încheierea bilanţului şi a contului de gestiune pe anul expirat, va proceda la întocmirea bugetului de cheltuieli şi venituri pentru anul ce urmează (Lege art. 45).
Art. 20. -
Organele asociaţiei sunt:
a) adunarea generală;
b) consiliul director;
c) cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.
Art. 21. -
(1) Adunarea generală este organul de conducere, alcătuit din totalitatea asociaţilor.
(2) Competenţa adunării generale cuprinde:
a) stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale asociaţiei;
b) aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil;
c) alegerea şi revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea şi revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;
e) înfiinţarea de filiale;
f) modificarea statutului;
g) dizolvarea şi lichidarea asociaţiei, precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rămase după lichidare;
h) orice alte atribuţii prevăzute în lege sau în statut.
(3) Schimbarea sediului poate fi hotărâtă de către consiliul director, dacă această atribuţie este prevăzută expres în statut.
(4) Adunarea generală se întruneşte cel puţin o dată pe an şi are drept de control permanent asupra organelor prevăzute la art. 20 lit. b) şi c).
(5) Regulile privind organizarea şi funcţionarea adunării generale se stabilesc prin statut. Adunarea generală poate avea loc şi prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociaţi inclusiv cu semnătură electronică extinsă.
Art. 23. -
(1) Hotărârile luate de adunarea generală în limitele legii şi ale statutului sunt obligatorii chiar şi pentru membrii asociaţi care nu au luat parte la adunarea generală sau au votat împotrivă.
(2) Hotărârile adunării generale, contrare legii sau dispoziţiilor cuprinse în statut, pot fi atacate în justiţie de către oricare dintre membrii asociaţi care nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat împotrivă şi au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţă, în termen de 15 zile de la data când au luat cunoştinţă despre hotărâre sau de la data când a avut loc şedinţa, după caz.
(3) Cererea de anulare se soluţionează în camera de consiliu de către judecătoria în circumscripţia căreia asociaţia îşi are sediul. Hotărârea instanţei este supusă numai apelului.
Art. 24. -
(1) Consiliul director asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale. El poate fi alcătuit şi din persoane din afara asociaţiei, în limita a cel mult o treime din componenţa sa.
(2) În exercitarea competenţei sale, consiliul director:
a) prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi proiectul programelor asociaţieiprezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi proiectul programelor asociaţiei;
b) încheie acte juridice în numele şi pe seama asociaţiei;
c) aprobă organigrama şi politica de personal ale asociaţiei, dacă prin statut nu se prevede altfel;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.
(3) Regulile generale privind organizarea şi funcţionarea consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare. Şedinţele consiliului director pot avea loc şi prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătură electronică extinsă.
(4) Nu poate fi membru al consiliului director, iar dacă era, pierde această calitate orice persoană care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unei instituţii publice, dacă asociaţia respectivă are ca scop sprijinirea activităţii acelei instituţii publice.
Art. 25. -
Dispoziţiile art. 22 se aplică în mod corespunzător şi membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director, contrare legii sau statutului asociaţiei pot fi atacate în justiţie, în condiţiile prevăzute la art. 23.
Art. 26. -
Consiliul director poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcţii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt străine de asociaţie, pentru a exercita atribuţiile prevăzute la art. 24 alin. (2) lit. b) şi d).
Art. 27. -
(1) Statutul poate prevedea numirea unui cenzor sau a unei comisii de cenzori.
(2) Dacă numărul asociaţilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoană din afara asociaţiei.
(3) În cazul în care asociaţia nu are obligaţia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociaţi care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control.
Art. 271. -
(1) Pentru asociaţiile cu mai mult de 100 de membri înscrişi până la data întrunirii ultimei adunări generale, controlul financiar intern se exercită de către o comisie de cenzori.
(2) Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.
(3) Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii.
(4) Regulile generale de organizare şi funcţionare a comisiei de cenzori se aprobă de adunarea generală. Comisia de cenzori îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare.
Art. 272. -
În realizarea competenţei sale cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori:
a) verifică, cel puţin o dată pe an, modul în care este administrat patrimoniul asociaţiei;
b) întocmeşte rapoarte şi le prezintă adunării generale;
c) poate participa la şedinţele consiliului director, fără drept de vot;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.
Art. 273.
Asociaţiile au obligaţia de a păstra cel puţin 5 ani registrele tranzacţiilor efectuate.